Vissza

Babatervezés tudatosan

Úgy döntöttetek a pároddal, hogy babát vállaltok? Ez szuperül hangzik! A babatervezés során az első és legfontosabb, hogy egészségesek legyetek! De ezt hogyan is tudjátok elérni? Dr. Czeizel Endre professzor úr pontokba szedte az  “optimális családtervezés” lépéseit, amit 3 hónappal a tervezett fogamzás előtt érdemes elkezdeni, és amely segít felkészíteni Titeket a kiegyensúlyozott, egészséges és boldog babaváráshoz. Természetesen ezek sem biztosítékot a sikerhez, de nagyban javíthatják az esélyeket, és jelentősen csökkenthetik a születési rendellenességek kockázatát!

 

1. Fogamzásgátlás abbahagyása

Ha meghoztátok a döntést, hogy babát szeretnétek, akkor először is abba kell hagyni az eddig alkalmazott fogamzásgátló használatát. A tabletta szedését, valamint hüvelygyűrű alkalmazását legalább 3 hónappal a kívánt fogamzás előtt abba kell hagyni, a méhbe helyezett fogamzásgátló eszközt, ajánlott szintén  3-6 hónappal a fogamzást megelőzően eltávolíttatni.

2. Családtervezési alkalmasság

Érdemes kivizsgáltatnotok magatokat alaposan, aminek segítségével feltárhatóak a gyakori, valamint a ritka egészségügyi problémák is. Ezek a betegségek általában megfelelő kezeléssel orvosolhatóak, és azért is fontosak, mert így a felkészülés során bizonyos magzati fejlődési rendellenességek előfordulása is csökkenthető, vagy kiküszöbölhető. Ilyen például, hogy nincs-e olyan egészségi probléma (pl. cukorbetegség; kardiológiai, onkológiai, vérképzéssel kapcsolatos betegség; egyéb betegségek), ami a várandósságot veszélyezteti.

3. Bizonyos életveszélyes állapotok kiszűrése

Ez egy szűrő vizsgálatból áll, mellyel meg lehet állapítani, hogy átesett-e a leendő édesanya, olyan fertőző betegségeken, melyek a várandósság alatt magzatkárosító hatással bírnak. Ilyen pl. a rubeola, bárányhimlő vagy a toxoplazma fertőzés. Ezek ellen létezik védőoltás, és ha nem estél át valamelyik betegségen, akkor itt még védőoltással megelőzhető, hogy ezek a betegségek a várandósság alatt ne fertőzzenek meg.

4. Káros szenvedélyek elhagyása, csökkentése:

Ha tudatosan tervezitek a babát, akkor itt az ideje (ha eddig nem tettétek meg), hogy abbahagyjátok a dohányzást! A dohányzás mind a nőknél, mind a férfiaknál káros az ivarsejtek érési folyamatára, életképességükre, mozgékonyságukra, hormontermelésre. Az alkohol fogyasztását a felkészülési időszakban mindketten próbáljátok mellőzni, mert az alkohol a férfiaknál az amúgy is kevés ondósejtek mozgását lassítja, a nőknél pedig többek között gátolja a progeszteron hormon termelődését, ami a terhesség megtartásáért felelős. A kávé vagy koffein fogyasztását is csökkenteni kell a nőknek is és a férfiaknak egyaránt, napi 1-2 csésze mennyiségre. Ha egy adott alapbetegségből kifolyólag rendszeresen gyógyszert szedsz, akkor érdemes megbeszélned a  nőgyógyászoddal, gondozó szakorvosoddal, hogy továbbra is szedheted-e és hogyan. A drogfogyasztást már jóval előbb abba kell hagyni, mint a felkészülés 3 hónapja, mondhatni teljesen kerülendő.

5. Ovulációs ciklus: Termékenységi napok beazonosítása

Az egyik leghatékonyabb módja, hogy felkészülj az optimális fogamzásra, ha ismered a saját ciklusod termékeny napjait. Az ovulációs cikluson belül a fogamzó képességnek jól észlelhető fizikai jelei vannak – az ébredési testhőmérséklet, a méhnyak folyadék, és a méhnyak helyzete. Az alábbi módszerekkel hatékonyan beazonosíthatod a termékeny napjaidat. A legtermékenyebb nap az ovulációt megelőző nap, ekkor mindenképp érdemes együttlennetek.

6. Egészséges táplálkozás

Érdemes már a terhességet megelőző időszakban is egészségesen étkeznetek. Fogyasszatok vitamindús ételeket, kerüljétek a finomított cukrok fogyasztását. Válasszátok a teljes kiőrlésű lisztből készült pékáruk fogyasztását. Táplálkozzatok mediterrán étrend szerint (sok zöldség, gyümölcs, hal, fehér húsok, stb.) és igyatok napi 2-3 liter folyadékot.  Ha vegetáriánus vagy kérd szakember segítségét a számodra teljes értékű vegetáriánus étrend kialakításához.

7. Speciális szülést elősegítő mozgásforma

A  rendszeres, jól megválasztott mozgásforma (jóga, úszás, Tai-chi , séta, könnyű aerobik) segítségedre lesz, hogy felkészítsd az izmaidat, ízületeidet a várandóssággal járó fokozódó súlytöbbletre, a szülés fizikai megterhelésére, a jó légzéstechnikára,  a lábak keringésének javítására.

8. Fogászati szűrés

Fontos a megfelelő szájhigiénia! A várandósság következtében várhatóan fogékonyabb leszel a fogínybetegségekre. Ha hat hónapnál több idő telt el azóta, mióta fogorvosnál jártál, mindenképpen menj el fogorvosodhoz egy ellenőrzésre! Így megelőzhető a várandósság alatti nagyon gyakori fogromlás!

9. A fogamzás optimális elérése: együttlét időzítése, terhesség korai felismerése

Hogy a fogamzás optimális legyen, fontos a fogamzás legmegfelelőbb napjának ismerete.(Ennek beazonosítását lásd feljebb az ” Ovulációs ciklusnál” ). Erre a napra érdemes időzítenetek az együttlétet. Ajánlott az enap előtti 2 napban tartózkodni a szexuális együttléttől, mivel így sűrűbb lesz az ondóváladékban az ondósejtek száma. Ha a fogamzás sikeres, akkor pár hét múlva észlelheted magadon a “Terhesség korai jelét”, a menstruációd kimaradását. A magzat védelme szempontjából, fontos ezt hamar felismerni, mert a fejlődési rendellenességek döntő többsége a magzati élet 3. és 8. hete között alakul ki!

 

Forrás: Dr. Czeizel  Endre: Felkészülés a családi életre (Optimális családtervezési modell)

 

Hasonló tanácsok:

Vissza
To Top