Vissza

Folsav a terhesség alatt – mikor, miért, mennyit?

Mi a folsav és miért fontos?

A folsav a latin “folium” szóból eredeztethető, ami azt jeleni, levél. Ez elsősorban arról következik, hogy a folsavat leginkább a zöldségek tartalmazzák. A folsav valójában folát B9-vitamin, vagyis a B-vitamin egyik típusa és a sejtek osztódása szempontjából nagyon fontos szervezetünk számára. Mivel a magzat fejlődését és megfelelő növekedését leginkább a sejtosztódás befolyásolja, ezért a DNS előállításában a megfelelő folsav mennyiség nélkülözhetetlen.

Terhesség alatti folsav: mikor, és mennyit?

Nagyon fontos, hogy a kismamák étrendje változatosan legyen, és így a magzat is megfelelően legyen táplálva. Továbbá figyelni kell arra, hogy eleget fogyasszunk a terhesség alatti vitaminokból és ásványi anyagokból. Rengeteg kutatás alátámasztja, hogy a terhesség alatti táplálkozás nagyban befolyásolja a gyermek későbbi egészségi állapotát.

A folsav különösen az első trimeszterben tölt be nagy szerepet, ugyanis ilyenkor segít megelőzni a fejlődő idegcső záródási rendellenességeit, mint például a nyitott gerinc, vagy az agy- és koponyahiány. Ha esetleg tervezzük a gyermekvállalást, akkor érdemes már előtte elkezdeni a folsav szedését, ugyanis a fejlődés már akkor elkezdődik, amikor még nem is tudunk arról, hogy várandósak vagyunk.

Az ajánlott folsav mennyiség a terhesség ideje alatt naponta 0.7-0.8 mg, de legalább 0.4 mg. Ez duplája annak, amire egy átlagos felnőttnek naponta szüksége van. A megfelelő mennyiség biztosítása végett a 12. hétig érdemes folsavtablettát szedni, vagy más olyan magzatvédő vitamint, amiben megtalálható ez a hatóanyag. A 12 hét után általában az orvos vizsgálat után dönti el, hogy továbbra is szükséges-e a kiegészítők használata, vagy elég a megfelelő étrend.

Hogyan vigyünk be elegendő folsavat?

A magas folsavtartalmú élelmiszereket, vagyis a zöldségeket leginkább nyersen, tisztítva érdemes fogyasztani. Ennek oka, hogy a folsav a hő illetve hosszabb tárolás hatására bomlani kezd. Mivel vízben oldódó vitamin, ezért naponta kell ügyelnünk a bevitelére, hiszen a szervezetünk nem tudja sokáig megtartani. A B12 vitamin jó választás lehet a folsav mellé, ez ugyanis segíti annak felszívódását.

Sok folsavat tartalmaznak a magvas, vagy teljes kiőrlésű kenyerek, a tejek és a joghurtok, azonban a legnagyobb mennyiség a gyümölcsökben és a zöldségekben található. Főként narancsot, grapefruitot, szedret, málnát és sárgabarackot érdemes fogyasztani, zöldségek közül pedig a paszternákot, az avokádót, a kelbimbót, a salátát, a spenótot, a brokkolit, a lencsét, a spárgát, a zöldborsót, a csicseriborsót és a répát érdemes választani. Amennyiben nehezünkre esik a folyamatos gyümölcs és zöldségfogyasztás, úgy megpróbálhatjuk ezeket máshogy elkészíteni. Az interneten rengetek úgy nevezett “smoothie bowl” receptet találunk, amik lényegében pürésített gyümölcsök, zöldségek, különböző feltétekkel. Ezek roppant ízletesek és olyan, mintha egy finom krémet, pudingot fogyasztanánk. De akár turmix formájában is összekeverhetjük a kedvenc gyümölcseinket, így olyan mintha gyümölcslevet innánk.

Hasonló tanácsok:

Vissza
To Top