Vissza

Ezeket a mozgásformákat válaszd a terhesség idejére!

Egy jól megválasztott mozgásforma segítségedre lesz, hogy felkészítsd az izmaidat, ízületeidet a várandóssággal járó fokozódó súlytöbbletre, a szülés fizikai megterhelésére, a jó légzéstechnikára,  továbbá a lábak keringésének javítására. Mielőtt belevágnál egy edzésbe, azelőtt mindenképp konzultálj orvosoddal, hogy ajánlja-e neked az adott mozgásformát a terhesség időszakára. Természetesen, ha eddig is aktívan edzettél, akkor azt könnyedén folytatni tudod a várandósság időszakában is. Az alábbiakban olvashatsz pár ajánlott és nem ajánlott edzéstípusról, valamint hasznos tippekről, amiket érdemes szem előtt tartani az edzések folyamán.

 

Ajánlott mozgásformák

Úszás

Az orvosok és fittnesz edzők szerint is az egyik legjobb és legbiztonságosabb mozgásforma az úszás a terhes nők számára. Formában tartja a testet, anélkül, hogy extra terhelést helyezne az ízületekre, továbbá jó hatással van a pulzusszámra, és nem mellesleg nem engedi túlhevülni a szervezetet. Azért az egyik legbiztonságosabb mozgásforma, mert teljesen ki van zárva a sport közbeni esetleges elesés lehetősége, ami a terhességi ideje alatt kifejezetten fontos szempont. A várandósság ideje alatt az egyensúlyérzék kissé bizonytalanná válhat, így könnyebben eleshetnek az terhes kismamák.

Séta

A séta nagyon előnyös választás lehet, mert biztonságos a szervezet számára. Nem terheli annyira a térdeket mint a futás, és könnyedén beilleszthető a napi rutinba. Lassú tempóban kell kezdeni, és érdemes bemelegíteni előtte. Reális célokat kell kitűzni, és mindenképp egy kényelmes cipőben érdemes nekivágni az útnak, így elkerülhető a lábakra nehezedő nyomás, valamint az elesés kockázata.

Futás és kocogás

Aki a terhességet megelőzően is futott, az nyugodtan folytathatja továbbra is. Azonban, ha valaki csak most vágna bele a futásba, akkor ő mindenképp konzultáljon az orvosával erről a tervéről. A futások alkalmával mindenképp figyelni kell a megfelelő hidratálásra, kerülni kell a túlzott kimelegedést, továbbá érdemes ügyelni a megfelelő cipőválasztásra.

Kerékpározás

A legjobb dolog a kerékpározásban, hogy a bringa viszi a súlyt, így lekerül a teher a szervezetről. Az utcai helyett a szobai verzió az ajánlottabb, mert így jelentősen csökkenthető – már többször említett – elesés esélye. Érdemes lassan kezdeni, és figyelni a terhelési szintre.

Lépcsőzés gépen

Maga a mozgásforma, valamint a gép oldalán található kapaszkodó kiválóan alkalmas az esetleges elesés elkerülésére, továbbá jótékony hatással van a szívre.

Jóga

A jóga jól ismert a kiváló stressz enyhítési tulajdonságáról, valamint a testre gyakorolt pozitív hatásáról. A jógának számtalan formája létezik, amelyekből majdnem mindegyik biztonságosnak számít a kismama és a baba számára. Azonban, ha lehetséges, akkor érdemes olyan jógát választani, ami kifejezetten terhes kismamák számára lett kialakítva. Mind a vezetett órára, mind az otthoni edzésre található számtalan információ, valamint hasznos tananyag az interneten.

Tánc

Táncolni lehet akár otthon is, vagy akár egy táncteremben/edzőteremben. Léteznek kifejezetten a terhes nők számára kialakított táncórák, érdemes ezeket választani. Amennyiben valaki az otthoni táncot választaná, akkor kerülje a túl sok pörgést és ugrást.

 

Amiket érdemes kerülni a terhesség idején

Alapvetően érdemes minden olyan mozgásformát kerülni, amiben akár minimális esélye is van az elesésnek, vagy az olyan jellegű sérülésnek, ami veszélyeztetheti a baba épségét. A terhesség időszakában ez kifejezetten fontos szempont, így ügyelni kell rá, hogy még a lehetőséget sem szabad megadni. Ilyen mozgásforma például a síelés, a vízisíelés vagy a lovaglás.

 

Hasznos tippek az edzésekhez

Érdemes kerülni a túl szűk ruhákat, azonban a sportmelltartó nagyon hasznos lehet ebben az időszakban (is). Ha lehetséges, akkor érdemes mindig cipőben edzeni, és kerülni kell a papucsokat, amiben könnyedén elcsúszhat vagy eleshet az ember. Figyelni kell a légzésre és a megfelelő folyadékbevitelre, továbbá kerülni kell a hirtelen “rángató” mozdulatokat!

Amennyiben valaki vérzést, szédülést, mellkasi fájdalmat, szédülést, összehúzódásokat, émelygő érzést, szivárgó folyadékok a hüvelyből vagy csökkent magzati mozgást tapasztal, akkor azonnal hagyja abba a mozgást!

 

Hasonló tanácsok:

Vissza
To Top